sobota 4. listopadu 2017

FIT VUT MMI - 3. semestr

Třetí semestr magistra pro mě otevíral poslední rok na FITu. Obecně jsem vycházel a benefitoval ze situace, že jsem si nahrabal dost kreditů minulý rok, což doporučuju. Tento semestr mě čekaly TAM, SRI, EIP a BIS.

TAM


Tvorba mobilních aplikací a (dnes už profesor) Herout. O tom chlapovi se na FITu vedou legendy, ale upřímně - takto si představuju, že by měla vypadat výuka. Bylo to volné, otevřené a kreativní. Už jen zejména z toho důvodu, že jak už Herout poznamenal na první přednášce, to co má učit se mění v čase, tedy by pak mohl snadno přednášet bludy. Proto přednášel obecné základy jednotlivých platforem a nešel přímo do detailu. A také z toho důvodu, že styčným bodem předmětu je projekt, který se může realizovat na odlišných platformách, tedy detaily Androidu by nemusely zajímat iOSáky a naopak. Škola má k dispozici hromadu těchto hraček a ráda je půjčí včetně všech těch hodinek a chytrých blbostí. Přednášky jsou tedy zajímavé, cestou vás potká jedna půlsemka, která většinou obsahuje stejné otázky ("popište jak ve vaší platformě...") a pak hlavně projekt a semestrálka.

Projekt se řeší týmově a cílem je vymyslet a vytvořit mobilní aplikaci (případně na nějakou tu hračku), která ale má nějaký přesah, je v něčem kreativní a nová. Pokud zde cítíte takovej ten závan Berana, tak máte pravdu. Ale pokud znáte aspoň trochu profesora Herouta, tak vás to asi nepřekvapuje. Prostě není to projekt, kdy dostanete přesnou specifikaci (á la IPP) jak to má fungovat a vy jenom kodíte. Tady si musíte zadání vytvořit. Během semestru chce vidět nějaký progres, takže jsou tam nějaké prezentace a konzultace. Na konci by měla vypadnout funkční appka. Nám vypadlo něco co moc funkční nebylo a i tak se nám podařilo dosáhnout dobrého výsledku.

Semestrálka byla docela jednoduchá, tuším, že jsem to nakonec dokulhal až na B.

SRI


SRI a EIP jsou opět vesmírné průsery, podobného formátu jako třeba MPR. Tentokrát je to ale mnohem citelnější. Přednáší to totiž doktorka Květoňová. Pokud jste měli k docentce Kreslíkové alespoň úctu a respekt, tak tady je to jen jeden velkej vesmírnej průser. Prakticky nekompentní, neví o čem mluví. Ale na druhou stranu aspoň se snaží a neublíží. V řešení termínů a v obecné komunikaci to docela šlo.

Každopádně SRI - asi bude vše říkající, že už vlastně pořádně nevím o čem to bylo. Nějaký procesy, management apod. Co je na SRI ale důležité je fakt, že se doktorce Květoňové podařilo se domluvit s IBM a zajistit možnost kurzů ITILu včetně zdarma certifikace. Tím jsem prošel a díky způsobu výuky ITILu musím říct, že konečně vím co to je. Velice doporučuju, pokud to ještě funguje. Jsou to sice asi tři dny zabité v IBM, ale stojí to za to pokud o to máte zájem.

Jako projekt se odevzdávaly nějaké eseje... nic moc složitého. Celé je to jen manažerská vata, která sice dává smysl, ale musí být dle představy doktorky Květoňové. Ale s různými pomůckami se to dá zvládnout...

EIP


EIP je na první pohled to samé, jen téma je více zaměřené na ekonomickou stránku věci, je o to abstraktnější a komplikovanější to pochopit, co se tím chce říct (zvláště když to přednáší Květoňová - jo, fakt ji nemám moc rád). K tomu se hraje simulační hra JA Titan, což není zrovna problém, pokud nevázne organizace té hry. V našem ročníku jsme zkoušeli nějakou novou organizaci, dnes to bude asi výrazně jinak, netuším. Ale připravte se na to, že to bude zmatek.

Z hlediska projektu a zkoušek, stejnej shit jako SRI.

BIS


Uff, tak jsem se překousal, přes ty květoňoviny a pojďme na BIS. BIS je typická Hanáčkovina - baví ho to, má o to zájem, ale ignoruje jakoukoliv organizaci a pedagogiku. Tedy to samé co známe třeba z PRL. Obecně se ale o BISu na FITu vedou pozitivní řeči a ty musím potvrdit. Je to zajímavé, praktické, relativně zvládnutelné a obecně fajn. Přednášky vás budou bavit podle toho, zda jste naladěni na Hanáčkovu vlnu. Projekty bývají dva, jeden o prolomení nějakých IS a druhý koderský. My například měli udělat bufferoverflow attack, rok před námi dělal heartbleed nad OpenSSL. Mohu tedy zveřejnit můj postup řešení pro první projekt, ale relativně se věc mění.

Půlsemka a semestrálka není nijak zákeřná, lehce zvládnutelná věc. Doplním ještě fakt, že lidé se znalostí KRY měli mnohem lepší startovní pozici, protože tam je kus průniku. Není tedy špatný nápad si vzít oba předměty.


Semestrální projekt


Semestrální projekt, podobně jako bakalářský, se výrazně liší od vedoucího a typu práce. Zde ale upozorním na jednu věc. Zatímco v případě BP to záleží plně na vedoucím, pak tady je nutné to obhajovat před komisí a odevzdat technickou zprávu. Prakticky to znamená napsat kolem 30 stran. Já o tom jistý čas netušil a pak jsem byl výrazně překvapen. Ergo ať vás to nepřekvapí.


Žádné komentáře:

Okomentovat